tandjes poetsen .... - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Jana Dabaut - WaarBenJij.nu tandjes poetsen .... - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Jana Dabaut - WaarBenJij.nu

tandjes poetsen ....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jana

12 Maart 2010 | Nepal, Pokhara

Hellow,

hier terug wat nieuws vanuit Nepal...

Eerst wat nieuwtjes vanop school...
Een tweetal weken geleden met 7 leerlingen en 2 leerkrachten even 6 uur gaan wandelen ( de principal kwam ook nog maar met zijn moto). Dus in totaal 3 leerkrachten en ik voor 7 leerlingen, vond ik wel wat overdreven als je weet dat op school de lessen dus gewoon verder gingen met op zijn minst drie leerkachten minder. Het was een scholencontest in een dorpje 3 uur stappen van de school. Daar moeten de leerlingen dan deelnemen aan een quiz, een tekenwedstrijd, Engels en wiskunde. Enkel de eerste 3 leerlingen krijgen een prijs, de eerste krijgt 150 roepi, de tweede 100 en de derde 50. Ik vond dit eigenlijk niet zo goed. Met dit geld hadden ze voor alle leerlingen die er waren gerust wat schoolgerief kunnen kopen als prijs en nog iets extras voor de eerste drie maarja dit is waarschijnlijk mijn westers kantje die weer bovenkomt. Vorige week ook mijn tandenpoetsproject gedaan. Dit van nursery tot class 8. In elke klas voorgetoond hoe je je tanden poetst en de klassieke vragen gesteld van wanneer ze hun tanden moeten poetsen, hoe lang, ... Dan mochten ze ook allemaal hun tandenpoetsen. Sommige leerlingen wisten echt niet goed hoe eraan te beginnen, of hielden hun tandenborstel niet goed vast, ik had mijn tandenborstel in het doosje van de tandpasta gestoken. In een paar klassen kreeg ik de reactie " bross chaina" (er zit geen tandenborstel in mijn doosje tandpasta). Ook alle leerkrachten een tandenborstel gegeven, ze wisten dit wel te apprecieren. Dan de dag erna nog tandenborstels uitgedeeld aan de leerlingen die afwezig waren. Ik kocht ook springtouwen en frisbees daar deze week ook veel mee gespeeld. En verder nog getekend met wasco, geschilderd ( ik moest in class 3 echt uitleggen hoe ze moesten schilderen), magic paint ( wasco en dan zwarte verf en dan krassen maar), ... In de nursery met de poppenkastpoppen het alfabet gedaan en geteld. Het was een groot succes. Merci Marlies en Shana, de kids waren supercontent. Verder hen ook puzzels en kartonnenboekjes gegeven dus ze waren supercontent. Vandaag zijn de examens ook gestart op school voor class 6 tot class 8. De andere klassen hebben ze gewoon 2 dagen holiday gegeven. Vandaag waren er 8 leerkrachten voor 3 klassen die examen hadden. Ik kwam ook kijken om te zien hoe ze de examens afnemen. Plots stond ik alleen toezicht te houden in de klas terwijl de leerkrachten gezellig buiten stonden te praten. Terwijl de leerlingen vragen hadden en het voor hen niet evident was om mijn uitleg in het Engels te horen ipv een uitleg in het Nepalees. Daarop besloten om zondag niet te gaan, het is geen meerwaarde dat ik er ben. Maandag ga ik terug want dan hebben alle klassen examen, ik zal dan zien of ik mijn steentje kan bijdragen of niet.

In mijn gastgezin gaat alles rustig zijn gewone gangetje. Ik help nu elke dag met koken wat wel fijn is, zo voel ik me nuttig. Ik was deze week ook ziek ( diaree en overgeven) en direct kreeg ik lokale medicijnen. Ook kwam de lokale dokter langs ( eerst kreeg ik de medicijnen en dan kwam de dokter anex medicijnman) eerst voelde hij mijn beide polsen. Daarna kreeg ik de moeder haar sjaal op mijn hoofd. Ze gaf de dokter as van het kookvuur en de veegborstel. Dan gaf hij eerst zichzelf een astika en dan mij. Dan deed hij de veegborstel in de as en prevelde dingen in het nepalees. Ondertussen gaf hij zachte klopjes op mijn schouders en hoofd, ook maakte hij cirkels boven mijn hoofd. Als dit gedaan was, was zijn conclusie dat ik een dagje moest rusten. ( had ik zelf ook al bedacht) ik onderging dit 2 keer, 1 maal smorgens en toen vond ik het wat moeilijk want ik wou eingelijk gewoon in mijn bed liggen. Maar savonds moest ik nog een keer gaan en toen wist ik het heel hard te apprecieren en genoot er zelfs van ( ik voelde me toen eigenlijk al terug helemaal goed). De moeder vroeg ook wel een paar keer of ik naar het ziekenhuis wou, dit telkens afgewimpeld en elk uur kwam ze wel kijken of ik ok was en of ik iets wou eten. Ze was echt ongerust en deed er alles aan om mij beter te maken. Dat was wel een fijn gevoel. Gisteren dan na school stond de moeder plots aan de weg tegenover de school samen met de andere vrouwen van TSower. Bleek dat we naar een wedding gingen. Zomaar onverwacht na school, aangekomen op de trouwpartij zag ik het koppel maar een paar minuten en dan waren ze weg, ik had zelfs niet de tijd om hen te groeten en fotos van hen te maken. Dan kregen we eten rijst, tarkari ( groenten) en geit ( voornamelijk huid en ingewanden). Toen we gedaan hadden met eten gingen de vrouwen zingen en dansen. Ik danste samen met mijn moeder hier, het was echt super. Dan gingen Sagar en ik naar huis want hij had koud, de moeder vroeg of ik wou koken. Dus dan naar huis en gekookt. Het was leuk om ook een trouwpartij in het dorpje mee te maken omdat deze toch wel anders is hier dan in Bhaktapur.

Ik bezocht hier ook nog verschillende zaken deze week, ik ging naar devi's fall een waterval, maar doordat dit het einde van het droogseizoen is, was het niet zo spectaculair, ik bezocht ook een cave aan de overkant van de straat waar de waterval in uitkomt. Volgens de leerkrachten van school moest ik deze dingen echt gaan bekijken maar ik vond het niet zo spectaculair. Zondag en maandag dan naar Sarangkot gewandeld en terug. Ik ging zondag naar school en daar was enkel de schooldidid die zei " school chaina" geen school, op mijn vraag "why" kon ze niet antwoorden. En omdat maandag internationale vrouwendag was hadden we holiday op school. Dus zo kon ik naar Sarangkot. Via de ene kant van de berg zondag naar omhoog gewandeld. Het was superwarm ik moest elke 10 minuten stoppen om te drinken. Toen ik aankwam was het mistig dus dit avond geen sunset gezien. Op maandag dan vroeg opgestaan om naar de sunrise te gaan kijken. Ik had geluk want het was super helder, ik had een mooi zicht op de bergen en het was een mooie zonsopgang. Dan na het ontbijt via een andere weg terug gewandeld naar Pokhara. Ik vroeg aan elke persoon die ik tegenkwam of ik wel de juiste weg had want er liepen redelijk wat kronkelpaadjes naar beneden.

Dit was het voor deze week!

vele groetjes jana

  • 14 Maart 2010 - 09:00

    Katrien:

    jana, wat beleef je daar mooie tijden !
    het is leuk om te lezen dat je het daar zo goed stelt en ergoed voor je gezeorgd word ! het lijkt me echt een lieve mama !
    hier in belgie blijft het ondertussen nog altijd koud, af en toe komt het zonnetje er wel nog door, maar warmer is het nog niet echt !
    ik moets je heel veel groetjes doen van jaquelinne, ze vertelde gisteren wat over haar vissen en aangezien er 1tje jana noemt vroeg ze plots hoe het nog met je was en als ik je zou zien moest ik je de groetjes doen, het was wat moeilijk te snappen voor haar dat ik dit via mail zou doen en ik je niet kon zien aangezien je aan de andere kant van onze wereldbol vertoeft, maar zolang de groetjes werden gedaan, dan was ze tevreden !
    geniet nog van je tijd daar !
    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

Mijn Nepalees avontuur

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2010

Afscheid nemen ....

09 Mei 2010

Tashi Delek

23 April 2010

Happy new year 2067!!

11 April 2010

Een superweek ...

31 Maart 2010

een bewogen week ...
Jana

Actief sinds 08 Sept. 2009
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 26885

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2009 - 07 Mei 2010

Mijn Nepalees avontuur

Landen bezocht: