Happy new year 2067!! - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Jana Dabaut - WaarBenJij.nu Happy new year 2067!! - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Jana Dabaut - WaarBenJij.nu

Happy new year 2067!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jana

23 April 2010 | Nepal, Bhaktapur

Hellow allemaal,

In mijn vorige blog vertelde ik al dat ik naar mijn gastgezin op bezoek ging. Het was een fijn weerzien, ook al was niet iedereen thuis. Maar ik had dit ook niet verwacht. we kletsten gezellig bij. 's avonds gingen we dan met alle vrijwilligers in het hart eten. Ik vertelde aanmijn contactpersoon hier dat ik nog naar Tibet wou. Bleek dat hij een persoon kende die dit goedkoper kon regelen voor mij dan de man waarbij ik normaalgezien alles regelen. Dan zit je hier in Nepal om 21 uur in het hart een reis naar tibet te organiseren echt grappig.Maar wel fijn dat het geregeld is.

Op maandag ging ik dan met Anouk en Myriam naar Pashupatinath. De belangrijkste crematieplaats van Nepal. Het was heel "mooi" om te zien. Er waren heel veel tempels en aapjes ;-). Bij de eigenlijke begraafplaats hebben we heel stil zitten kijken naar de ceremonie. Doordat ik dit in india ook al gezien had wist ik wel wat ik kon verwachten. Ik ovnd dat ze het hier in Nepal precies toch net iets respectvoller aanpakken. We ergerden ons wel een beetje aan toeristen die met hun camera echt op de crematies stonden. het kwam bij ons wat onrespectvol over. Toen we ongeveer de hele ceremonie gevolgd hadden wandelden we terug naar Bodha. Deze stupa blijft me steeds opnieuw verbazen. HIj is zo mooi!! ' s avonds gingen we dan nog lekker eten en gingen met de slappe lach slapen. Dank je meiden. De volgende dag gingen we op bezoek naar een voorziening waar een paar andere vrijwilligerswerken. Het was fijn om even te zien. Dan keerden we opt gemak terug naar Bhaktapur. S avonds gingen we normaal gezien gaan kijken naar de "erectie van de paal" zoals ze het hier noemen. Op een plein trekken ze dan een paal / boom recht voor hun nieuwjaar. Maar doordat het aan het regenen, donderen en bliksemen ( wat heel mooi was om te zien) was waren de nepalezen hier al vroeger aan begonnen en hadden we het gemist. Maar het werd een supergezellige avond in het hart. We bleven ook op om het nieuwe Nepalese jaar in te zetten. Om 12 uur klonken we op het nieuwe jaar ( wat de Nepalezen eigenlijk zelf niet doen). OP nieuwjaarsag ging ik helpen op durbar square met Swarga. Ze zamelden met de kids geld in voor Swarga en verkochten ook schilderijen en boekenleggers. Rond de middag voeldeik me niet goed en ging terug rusten, die dag dan nog echt ziek geweest en de rest van de dag in mijn bedje gelegen. Op vrijdag dan met Myriam naar Kathmandu geweest. We hadden geluk en kregen een lift van Krishna. Ik ging eerst de tempel die ik gekregen had op school opsturen naar huis. Iets opsturen naar huis is hier ook nog een heel avontuur en je hebt er tijd voor nodig. Dan gingen Myriam en ik gezellig kletsend nog wat door Kathmandu slenteren. We gingen dan samen met Mathijs gaan lunchen. Op zaterdag ging ik zwemmen met de kids van Swarga. Het was echt leuk om te doen en we waren met veel vrijwilligers dus konden de kids veel aandacht geven.

Op zondag vertrok ik naar Patan naar het ERC ( Early rehabilitation center). Ik werd er heel vriendelijk ontvangen. Ik blijf hier 4 dagen om vrijwilligerswerk te doen. De eerste dag waren de kinderen al vroeg thuis van school. Toevallig kwam er net een Japanese man langs om fotos te nemen van de kids waarmee hij dan een expositie zal houden. Hij neemt fotos van kinderen die net iets anders zijn. De kids in ERC zijn blind / zwaar slechtziend. Dit was een leuke ijsbreker. De rest van de dag zongen we veel liedjes en spraken zij in hun beste Engels en ik in mijn beste Nepalees. 's avonds speelde ik ook met een kindje wel ee uur handspelletjes. Het kindje genoot zo van de aandacht. Dus ik was ook supergelukkig. Ik sliep die nacht ook in ERC tussen de kids. De volgende dag ging ik met hen mee naar school. De blinde leerlingen gaan hier naar een gewone school en het is echte inclusie. De andere kinderen aanvaarden hen echt. In de namiddag ontmoete ik een belangrijke man van ERc en keek ik hoe dove jongvolwassen meisjes rokjes maakten. Toen de kids thuiskwamen van school kregen we allemaal een ijsje. Miss Palpasa stelde me ook voor om de volgende nachten bij haar thuis te slapen omdat er in ERC geen water was. Dus rond 17.30 wandelde ik naar haar huis. Ik kwam precies in de 7de hemel terecht. Ik had evengoed in een appartement in Belgie kunnen staan.De komende dagen was ik precies in een luxe hotel, ik kreeg lekker eten, een glaasje frisdrank als ik toekwam, ... De volgende dag ging ik na het ontbijt naar ERC. Ik speelde wat met de kids en wandelde dan met hen naar school. Dan leerden de blinde jongvolwassenen me wierookstokjes maken. Echt fijn om te doen en ze bleven hun 3 zinnetjes engels maar herhalen en ik blijf maar antwoorden. In de namiddag leerde ik kaarsen maken, ook een fijne ervaring. 1 van de blinde meisjes spreekt een klein beetje Engels en vond het dan ook super om met mij te praten. TOen de kids thuiskwamen van school speelde ik met hen en hielp hen met hun huiswerk. Ons favoriete spelletje is dat zij een fruitsoort zeggen in het Engels /Nepalees en ik het dan in de andere taal zeg. OOk zijn ze helemaal verzot op kriebelspelletjes. De kindjes waren 1 voor 1 super 1tje zei telkens " Jana didi what is your name", een ander kwam telkens knuffelen of nam mijn kriebels, een ander kwam engels oefenen, ....De laatste dag verliep identiek. Al zongen we toen nog meer liedjes. Ik gaf in ERC nog 10 000 roepie van jullie sponsergeld om dingen mee te kopen voor de studenten.

Die avond kwam Myriam ook even op bezoek naar ERC. We gingen dan samen eten en mochten bij MIss Palpasa slapen. De volgende ochtend gingen we voor een massage. Het was echt super, ze maakten mijn rug even wat losser dan opt gemak terug naar Bhaktapur. Waar ik mijn winterkleren terug inpakte om naar TIbet te gaan. Want ik ga rondreizen bove de 5000 meter dus ga nu naar vriestemperaturen snachts en overdag rond 10 a 16 graden.Dit zal even aanpassen zijn na de 35 a 40 graden van hier. Dus morgen vertrek ik voor een weekje naar Tibet ik zie er echt al naar uit. En eenmaal terug van tibet heb ik hier nog een 4tal daagjes en dan kom ik al terug naar Belgie.

tot later xxx jana

  • 23 April 2010 - 06:23

    Katia:

    Dag Jana,

    Zo'n mooie tijd dat je al gehad hebt. Dat zul je heel je leven koesteren. Ik ben blij dat ik je verhalen kon lezen en meegenieten. Ik vind het spijtig dat het na 7 mei zal gedaan zijn met je dagboek te lezen. Nog vele mooie laatste dagen en geniet in Tibet.

    Groetjes,

    Katia

  • 02 Mei 2010 - 08:59

    Mama:

    Jana we zijn supertrots opjou dat je dat avontuur bent aangegaan.Hopelijk kan je nog aarden in België,want over zes dagen ben je terug thuis.Bedankt aan iedereen die Jana gevolgd heeft. Dit was ook voor ons heel fijn.
    Het thuisfront

  • 03 Mei 2010 - 18:05

    Tom:

    Dag Jana,

    Het was leuk om je avonturen te volgen, en geniet van de laatste dagen!

    Groeten,
    Tom

  • 04 Mei 2010 - 07:56

    Katrien:

    jana,
    wat heb je daar leuke tijden beleeft, geniet er nog van voor de laatste dagen, hopelijk kun je rap terug je draai vinden in ons belgenlandje !
    grts
    katrien

  • 04 Mei 2010 - 15:59

    Eveline Delbecque:

    Hallo Jana,
    geniet er nog van de laatste dagen. Het was leuk om jouw avonturen te kunnen lezen. Een goeie terugreis.
    Groetjes,
    Eveline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Bhaktapur

Mijn Nepalees avontuur

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2010

Afscheid nemen ....

09 Mei 2010

Tashi Delek

23 April 2010

Happy new year 2067!!

11 April 2010

Een superweek ...

31 Maart 2010

een bewogen week ...
Jana

Actief sinds 08 Sept. 2009
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 26854

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2009 - 07 Mei 2010

Mijn Nepalees avontuur

Landen bezocht: