Tashi Delek - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jana Dabaut - WaarBenJij.nu Tashi Delek - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jana Dabaut - WaarBenJij.nu

Tashi Delek

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jana

09 Mei 2010 | Nederland, Amsterdam

Hier ben ik een terug met een verslagje ditmaal over mijn korte tripje naar tibet ...

Vorige zaterdag om 6 uur vertrok ik richting Tibet met de bus. We reizen met 33 personen samen aangezien je tibet alleen maar in groep mag bezoeken. Maar al snel werd duidelijk dat niemand echt zat te springen om met zo een grote groep te reizen. Er waren mensen uit Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Argentinie, Engeland, USA, KOrea, Nederland, Rusland, ... We hadden een Nepalese bus tot aan de border. Daar kregen we onze departure stempel. Dan wandelden we richting Chinese grens. Daar werd de eerste maal onze visa gecontroleerd. En nee dit is geen stempel in je paspoort maar gewoon 2 blaadjes ( 1 geef je af bij aankomst de andere krijg je mee met een stempel erop en moet je terug afgeven als je het land verlaat). Dan liepen we de rode lijn over en waren we in China. Hier werden we echt super gecontroleerd het was precies een luchthaven. Ze deden al onze rugzakken open om te kijken of we geen verboden dingen bijhadden. Zoals fruit en groenten, bloem, fotos van de dalai lama. Maar bij mij hadden ze mijn handbagage gelukkig niet goed gecontroleerd dus ik kon mijn reisgidsje over Tibet mee! Was wel even spannend. Dan reden we nog wat verder om 17.30 gingen we dan lunchen. Rond 20 uur gingen we dan nog een noodlesoupje drinken.
Het is hier superkoud, mijn sjaal, muts en handschoenen zijn geen overbodige luxe.
De volgende dag kregen we pannenkoek met ei als ontbijt beetje een rara combinatie maar appart best ok. In de bus zat ik telkens naast Karen het Nederlandse meisje. We reden vandaag een volledige dag over heel hoge passen, zagen de mount everest in de verte ( leek precies toch niet zo hoog als je zelf al op meer dan 5000 meter staat). Ik dronk vandaag ook 4 liter water en dan nog heel veel jasmijn thee die je hier gratis krijgt als je gaat eten. Je moet door de grote hoogte ongelooflijk veel water drinken. We bestelden vandaag een groentensoepje voor diner maar kregen echt een kom voor ons waar je voor 4 personen echt mooi een bord kan uitscheppen. De hoogte maakt het ons soms echt moeilijk even naar het toilet gaan wat 150 meter van de weg ligt en je komt hijgend terug alsof je net een uur gefitnest hebt. Jaja de hoogte doet wat met je lichaam.
's avonds sliepen we in een super typisch tibetaans hotel wat super was. Krijgt ook telkens een thermos met warm water wat superfijn is. Deze avond gingen we heel lokaal eten, ze hadden zelfs geen menu in het " restaurantje". Ik at er superlekkere porkmomos.
Na een dagje genieten van de mooie Tibetaanse natuur en gebedsvlaggetjes gingen we op dag 3 een monastry gaan bezoeken in Shigatse. Daar viel het voor het eerst op dat onze guide niet zo goed was. Ik kon hem maar heel moeilijk verstaan. Maar het was wel een mooie monastry. Op het einde zagen we de monikken zich ook klaarmaken voor hun dagelijkse avond chantsessie. De volgende dag reden we van Chigatse naar Gyantse.Daar gingen we de Khumhbum stupa en de Phalkor monastry bezoeken. Die dag deed ik alles in mijn eentje, zo kan ik de dingen beter ervaren. Het was een heel mooie monastrie. Maar het meest onder de indruk was ik toch van de stupa. Helemaal anders dan die ik in Nepal gezien had. In deze stupa waren er verschillende verdiepingen met op elke verdieping afbeeldingen van goden in kleine kamertjes en een heel mooi uitzicht over de omliggende tibetaanse dorpjes. Die middag gingen we dan noodlesoep drinken. De man maakte de noodles klaar waar we op stonden te kijken mmm lekker. In de namiddag waren we vrij, Karen en ik bezochten een groentenmarkt, wandelden door velden, tussen de tibetaanse huisjes. Om toch even het echte tibetaanse leven wat op te snuiven. 's Avonds gingen we dan ergens rijst met groentjes bij een heel vriendelijk kok die wat woorden Nederlands sprak "heel lekker" :-). Daarna gingen we nog heel lokaal iets drinken. Ik dronk zoete yakthee, proefde van de chang, ... De anderen dronken jasmijnthee. Het was een superlief vrouwtje en telkens we een slokje namen werd ons glas terug bijgevuld. We verstonden elkaars taal niet. Maar gewoon lachen en nieuwsgierig zijn naar elkaar was echt een superervaring. OP het einde mochten we dan ook niet betalen voor het drinken. Met een supergevoel dan gaan slapen. De volgende dag reden we naar Lhasa. Onder de weg hadden we een supermooi zicht over het Yamdruk Tso Lake. Dit meer is superlang en is echt azuurblauw. We zagen ook veel besneeuwde bergtopjes en namen even rust op een zandstrandje. Die avond wandelden we dan nog even naar de Potala. Het paleis van de Dalai Lama. Dit paleis bezochten we dan de volgende dag. Mooi om te zien, maar ook heel dubbel want er was veel goud en edelstenen gebruikt voor al de graftomben van de vorige dalai lamas. Beetje erg als je ziet hoeveel armoede er is. Om aan de potala te geraken moet je ook door grote chinese winkelstraten wandelen. Dit voelde toch maar raar aan. Karen en ik wandelden ook een rondje rond de potala tussen de tibetan en kwamen zo in een mooi parkje terecht. In de namiddag gingen we naar de Sera monastry daar zagen we de monikken debateren of filosofie. Echt een supermoment om te zien. De laatste volle dag bezochten we dan de jokhang tempel. Dit is de heiligste tempel in heel Tibet want boudha heeft er een steen aangeraakt. Heel veel tibetan bezoeken deze tempel dan ook. Ze staan echt in lange rijen om binnen te mogen. Na het bezoek aan de tempel was het dan tijd om de nodige tibetaanse souvenirtjes te kopen, nog eens naar de potala te wandelen, een laatste gezellige avond met andere mensen van de groep,...
De volgende dag vlogen we dan terug naar Nepal. Dit over de mount everest nu was het wel heel indrukwekkend om dit te zien! Toen we in Nepal terug kwamen was het half strike omdat het dag van de arbeid was. In de namiddag ging ik dan nog even naar de garden of dreams in Nepal. Die avond gingen we in Kathamndu nog eten met een paar mensen die mee waren naar Tibet.

vele groetjes jana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Mijn Nepalees avontuur

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2010

Afscheid nemen ....

09 Mei 2010

Tashi Delek

23 April 2010

Happy new year 2067!!

11 April 2010

Een superweek ...

31 Maart 2010

een bewogen week ...
Jana

Actief sinds 08 Sept. 2009
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 26859

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2009 - 07 Mei 2010

Mijn Nepalees avontuur

Landen bezocht: