... - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Jana Dabaut - WaarBenJij.nu ... - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Jana Dabaut - WaarBenJij.nu

...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jana

22 Maart 2010 | Nepal, Lumbini

Hellow allemaal,

Eerst en vooral wil ik mijn familie via deze weg veel steun en moed wensen bij het overlijden van Caroline. Ik ben met mijn gedachten bij jullie.Ik brandde zaterdag een olielampje speciaal voor Caroline en jullie allemaal...

Deze week op school nog 2 dagen geweest. Op maandag hield ik toezicht in klas 4 en 5. De principal had me gevraagd om toezicht te houden of de leerlingen stil waren en niet op elkaars blad keken. Dus ik deed dat.Op maandag hadden de kids van de nursery class mondeling examen van Nepali. Jaja zelfs kindjes onder de 4 jaar hebben hier examen. De andere kinderen liepen gewoon wat rond. Dan met hen boekjes gelezenm gepuzzeld, met de poppenkastpoppen gespeeld. Een uur later mochten deze kindjes naar huis. Dan keek ik wat rond in de andere klassen. In de helft van de hogere klassen was er geen toezicht, in andere klassen was er toezicht maar was iedereen gewoon aan het praten. In de lagere klassen waren de leerkrachten examen aan het maken in plaats van de leerlingen. Ze beantwoorden hele vragen voor de leerlingen. Leerlingen die fouten maakten werden geslaan en het foute antwoord werd uitgegomd en het juiste antwoord werd gezegd. En dan te bedenken dat ik de dag ervoor de strenge leerkracht moest spelen. Hierop in gesprek gegaan met de principal en gezegd dat ik me er niet goed bij voelde. Ik kreeg prompt vrijaf om dingen te gaan bezoeken. Hij gaat me nog contacteren als ik iets kan doen op school. Hij beloofde me dat de dag dat de kinderen om hun resultaten mogen komen in mijn laatste week zullen zijn. Want ik wil nog afscheid nemen van de leerlingen.

In mijn gezin gaat alles nog steeds goed. Nu de jongens examens hadden waren we met zijn allen 's namiddags thuis. Ja het is niet de kinderen hier echt moeten leren voor hun examen ( zie hierboven). Dus veel tijd om te spelen. Ik leerde het spel met de cirkel en stok ( zie foto's). We speelden ook veel badminton. Het is superfijn, ik kan hier gewoon op straat spelen. We kunnen wel pas na 15 a 16 uur buiten spelen. Daarvoor is het veel te warm en kan je enkel maar in de schaduw zitten of binnen in huis. Voor de moment geloven ze ook dat er in tijger in de buurt rondloopt en zijn ze heel erg bang. Ja de straathond, die normaal gezien voor mijn kamerdeur slaapt is op een nacht aangevalen en gedood door een ander dier. De volgende dag zeiden ze mij dat de hond gedood was door een tijger. Ik vroeg hen of het niet door een aap was. Want apen had ik eerder al bij ons over straat zien lopen. Nee het kon niet door een aap zijn, want volgens hen wint de hond altijd van de aap. Dusja nu mag ik 's nachts niet meer naar het toilet of moet hen eerst wakker maken. Maar dit doe ik niet hoor, heb hen beloofd om eerst goed te luisteren en dan pas mijn deur open te doen. Zolang ik geen tijger of tijgersporen zie, hou ik het op een aap. Vorige week kreeg ik de rok van de moeder aan en moesten we foto's maken. Ze zijn hier echt verzot op mijn fotocamera en willen dat ik veel foto;s neem. En als ik terug kom van een uitje willen ze ook atlijd alle foto's zien. Als ik weg ga, ga ik hen een fotoboek cadeau doen. Nu hebben de jongens vakantie. Daarom ben ik van plan om met jullie centjes wat speelgoed te kopen voor de kinderen in het dorp. Ik kocht ondertussen het spel mens erger je niet gecombineerd met een soort ganzenbord. En een boekje voor origami met gekleurde blaadjes want ze zijn verzot op origami. Ik ga straks nog kleurpotloden enzo gaan kopen. Want heel vaak komen er nu al kinderen spelen bij ons. Zo kan ik misschien in het mini wat speelplein houden. Ik ga vooral dingen voor binnen kopen. Want meestal vervelenze zich het meest als het te warm is om buiten te spelen en er geen power is om tv te kijken.

Mijn uitjes deze week. Op woensdag ben ik vertrokken naar Pokhara. Ik boekte mijn busticket voor Lumbini. Ik kon de volgende dag om 6.30 de bus nemen. Rond 16 uur was ik in Lumbini. Jaja het vraagt tijd om hier ergens te geraken. Onder de weg 2 maal van bus moeten veranderen. Het laatste deel van Bhairawa tot in Lumbini deed ik boven op het dak van de bus. Samen met allemaal andere toeristen. In Lumbini aangekomen eerst en vooral een hotelletje gezocht. Dan wat rondgelopen in de main bazaar. Ik besloot om vandaag niets meer te bezoeken en op het gemak wat te relaxen. De volgende dag om 7.30 zat ik al op de fiets om Lumbini te verkennen. Lumbini is de geboorteplaats van Budha. De exacte ?! plaats word gekenmerkt door een steen. Verder is er een heel groot grondgebied bij deze plaats. OP dit grondgebied is er plaats voor veel monastries en stupas. Verschillende landen bouwden deze elk in hun eigen stijl. Ze waren er ook verschillende aan het bouwen. Het was mooi om al deze verschillende monastries te gaan bezoeken. TOen het te warm was ging ik terug naar de secret garden om daar onder een boom met gebedsvlaggetjes een beetje te rusten. De volgende dag wou ik met de locale bus terug naar Pokhara, de man van mijn hotel raadde me aan de toeristenbus naar Mugling te nemen en van daar een bus naar Pokhara. Ik stemde toe omdat de bus een andere route nam en ik zo meer van het land zou zien. Bleek achteraf dat het helemaal geen toeristenbus was maar een lokale bus en ik dus teveel betaald had. Maarja ondertussen bedacht ik dat ik Bandipur ging passeren. Dit is een newari dorpje tussen Mugling en Pokhara. En ik wou dit plaatsje sowieso nog gaan bezoeken. Dus dan onder de weg daar gestopt en een nachtje geslapen. Daar alle tempels bezocht en 2 korte wandelingen gemaakt. En dan gisteren nog 2 uur en een half in de bus naar Pokhara. Hier nog een nachtje geslapen en straks ga ik terug naar Tsower. Donderdag kom ik terug naar Pokhara om een paar daagjes door te brengen met de vrijwilligers van in Bhaktapur, ik zie der al ongelooflijk naar uit!

vele groetjes jana


ps ik postte ook heel wat nieuwe foto's ( http://picasaweb.google.com/jana.dabaut/Nepal2# )

  • 27 Maart 2010 - 17:14

    Lies:

    Hey Jana,
    ik heb net je foto's gezien en het is echt om stikjaloers op te worden! ;)
    ik hoop dat je daar kan genieten van je laatste weken, maar kijk er ook al naar uit om je terug te zien! knuffel!

  • 28 Maart 2010 - 12:05

    Tom:

    Hoi Jana,
    Heel leuk om je foto's te zien! Doe zo voort ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Lumbini

Mijn Nepalees avontuur

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2010

Afscheid nemen ....

09 Mei 2010

Tashi Delek

23 April 2010

Happy new year 2067!!

11 April 2010

Een superweek ...

31 Maart 2010

een bewogen week ...
Jana

Actief sinds 08 Sept. 2009
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 26884

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2009 - 07 Mei 2010

Mijn Nepalees avontuur

Landen bezocht: