Tsower ... - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Jana Dabaut - WaarBenJij.nu Tsower ... - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Jana Dabaut - WaarBenJij.nu

Tsower ...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jana

01 Maart 2010 | Nepal, Pokhara

Hellow allemaal,

hoe gaat het daar met jullie in ons belgenlandje?
Hier in Nepal gaat alles goed ...

Vorige week hier voor het eerst mijn regenjas nodig gehad, jaja een hele dag regen en dan een paar dagen later nog eens een hele avond. Maar hier regent het dan niet een beetje neenee het valt met bakken uit de hemel.

NOg wat meer over mijn gastgezin. Doordat de moeder pas 31 is noem ik haar didi ( oudere zus) en zei mij baini (jongere zus). De jongens zijne echt super als ik een spel maak voor school maken ze het na voor thuis. Ik heb hier in mijn kamer ook vele vriendjes elke avond is het spannend wie ik zal ontmoeten. Is het meneer en mevrouw spin met hun dochter, de familie mier, dochter rups, zoon salamander, of de hele reeks andere insecten die mij een bezoekje komen brengen. Ik krijg hier ook prive nepalese les van de moeder en de zoontjes. En het hele dorp vind het schitterend als ik een paar woordjes nepalees spreek. Die moeder heeft hier ook een misie mij superdik laten terug keren naar Belgie. Toen ik wat minder eten vroeg omdat ik vond dat ik wat te dik aan het worden ben. Zei ze dat ze mij veel eten moest geven omdat jullie in belgie anders zouden denken dat ze niet goed voor mij zorgt. Met handen en voeten proberen uitleggen dat dit niet zo is maar het is van geen tel. Vorige week mocht ik ook voor het eerst koken. Jaja een volledige dal bhaat tarkari door mezelf en kapil ( de oudste zoon) bereid. Want de moeder mocht 2 dagen niet koken ( als ik het goed bebgrepen heb is het omdat ze haar maandstonden had en dan onrein is enkel haar eigen voedsel mag aanraken). Maar ik vond het super dat ik mocht koken en sindsdien mag ik nu savonds ook meer helpen. Gisteren leerde ze me ook chutney maken. Gisteren was het holy ( colourfestival) echt superfijn. Het was op de rijstvelden bij school. Alle kids hadden gekleurd tikapoeder op hun gezicht en enkele leerlingen van mijn school hebben mij ook wat gekleurd. Ik moest er veel praatjes maken met mensen. Ik hielp er met hat maken van pori een soort plat brood, dit in het kraam van de zus van mijn moeder hier. Volgens de man van de zus moest ik in het kraam blijven en verkopen. En inderdaad personen kwamen om te kijken hoe ik pori aan het maken was. En ondertussen kochten ze iets, of ze kwamen fotos van mij maken of wilden dat ik naast hen zat. Het was ook heel de dag namaste miss... Echt super! Er waren ook veel leerlingen met hun ouders dus dat was wel fijn om te zien want anders komen de leerlingen alleen naar school en zie je de ouders niet.

Op school heb ik maar 2 weken meer te gaan. Jaja van mijn 10 weken zal ik er maar 6 kunnen doen. Omdat ze dan examens hebben en dan holiday. Ik ga kijken of ik kan helpen bij de examens en in de andere weken komen de leerkrachten wel naar school dus ik zal zien of ik nog ergens mijn steentje kan bij bijdragen. Ik vind het superjammer want zo wordt mijn tijd om veel extras te doen met de leerlingen wel serieus ingekort. Ik ben hier met de leerlingen van class 3 pompponnetjes aan het maken en het is echt super, ze noemen het magic balls. Ik leerde de leerlingen ook chinees voetbal, simon zegt, vliegen vangen, ... In de nursery class een hele week rond up en down gewerkt aan de hand van een boekje de leerlingen vonden het super. Ik kocht voor hen ook hun eigen copyboekje waar ik voor elke les thuis wat voorbereidingen in maak. En de stickers doen hun werk. Sommige leerlingen komen nog maar toe op school miss sticker... Deze week doe ik ook mijn tandenpoets programma. Ik ging vorige vrijdag en vandaat hiervoor shoppen. Stel je voor 160 tandenborstels en tandpastas. Ik ben ook bezig om een first aid box voor hen te maken. En ben net wat gaan shoppen voor de nursery class wat puzzels en van die kartonboekjes. Verder nog wat frisbees, springtouwen en knutselmateriaal aangekocht.

Ik bezocht hier ook nog een tibetaans setlement, maar de meeste monnikken waren naar huis voor lhosar hun nieuwjaar. En vorige zaterdag ging ik ook paragliden. Echt een superbelevenis ... zo boven pokhara vliegen zo vrij als een vogel tussen de vogels... met enkel het geluid van de wind. OP het einde vlogen we boven fewalake en vroeg hij of hij wat mocht stunten. Ik stemde hiermee in, dit was een mooie aflsuiter. Dan vlug geluncht en naar Tsower. Bleek dat ik de verkeerde bus genomen had. Ik dacht dat er van Begnas maar 1 bus naar boven reed, maar blijkbaar zijn er 2. En ik had pas door dat de bus verkeerd reed toen deze zich vastgereden had. Dan mijn orientatie vermogen boven gehaald en door het bos naar beneden gewandeld. Ik zag de school liggen dus had goed gehokt. En toen kwam ik bij een huis aan en wou de weg vragen. Ik herkende de vrouw, ze was meegegaan naar karaputar een paar weken geleden. Ik zei de namen van de leden van het gezin en ze toonde mij de weg. Er woonden daar ook leerlingen, miss that way ... Mijn gastmoeder keek wel wat raar op dat ik van de achterkant van het huis kwam. Enja een dag later wist heel tsower het en iedereen sprak mij erover aan. Jaja het leverde veel lachmomenten op.

ZO dit was het voor nu ... ik zil jullie ook allemaal bedanken voor de reacties op deze blog en via mail. Het is voor mij echt super om deze te lezen.

vele groetjes jana

  • 01 Maart 2010 - 16:46

    Elien:

    yes, een nieuwe blog! :)
    Vind ik echt leuk om te lezen & nog leuker dat jij je er super amuseert! Zalig dat ze je echt zo goed integreren & accepteren, vooral als je nog wat Nepalees met hen kan praten.
    Nog veel plezier!! x

  • 02 Maart 2010 - 20:18

    Lies:

    Heej Jana! Die blogjes van jou zijn echt steeds leuk nieuws!!! Echt super om te lezen hoe t daar gaat, waar je mee bezig bent, wat je daar uitsteekt en beleeft, ... :)
    Geniet er verder van met volle teugen!!!
    dikke knuffel!

  • 07 Maart 2010 - 18:52

    Vivianne:

    Hallo Jana

    Ik vind het fantastisch wat jij doet! Ik ben Vivianne, een collega van jouw papa en heb wel interesse voor wat jij doet. Toen ik 20 was ben ik wel 2 jaar bij Intersoc gaan werken in Zwitserland. Voor mij was dat ook een avontuur en vooral de "vrijheid" was zo tof. Je moet wel werken maar toch ben je nog veel vrij.

    Maar ja, in 't leven gaat het soms raar, en 'k uiteindelijk toch gekozen voor een man, kinderen en huisje, tuintje, je weet wel.

    Onlangs (in juni 2009) kreeg ik borstkanker. Dan staat de wereld even stil. Maar nu, 9 maanden later is alles O.K. hoor. Natuurlijk sta ik onder controle, en soms ben ik nog wel ongerust, maar soit, 'k heb geleerd dat ik moet genieten van het leven!

    Sedert januari ben ik terug aan het werk (ben postbode in Watervliet). Ik zie jouw papa elke dag (of 't is als we verlof hebben) en ik vraag regelmatig naar jou. Hij is wel trots op jou denk ik! Hij vertelde me onlangs van jouw trektocht in de bergen met een gids. Chapeau! Deze ervaring ga je zeker koesteren voor de rest van je leven.

    Misschien ontmoeten we elkaar wel eens.

    Geniet nog maar verder van jouw avontuur en ik laat nog wel eens iets van mij horen.

    Vanwege Vivianne

    e-mail adres: percy.penny@telenet.be

  • 07 Maart 2010 - 22:25

    Tom B.:

    Hoi Jana,

    Tof om te lezen dat je het goed stelt in Nepal. Amai, paragliden, lijkt me een superervaring :)

    Geniet ervan! Groeten, Tom

  • 11 Maart 2010 - 11:52

    Joyce:

    heej Jana,

    Klinkt alsof je het weer super naar je zin hebt, fijn te lezen. Jammer dat je niet zoveel meer kunt doen, anders kom je maar terug naar Bhaktapur hoor, hahaha. Geniet nog even en tot over een maandje!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

Mijn Nepalees avontuur

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2010

Afscheid nemen ....

09 Mei 2010

Tashi Delek

23 April 2010

Happy new year 2067!!

11 April 2010

Een superweek ...

31 Maart 2010

een bewogen week ...
Jana

Actief sinds 08 Sept. 2009
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 26885

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2009 - 07 Mei 2010

Mijn Nepalees avontuur

Landen bezocht: