Kunstproject .... - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Jana Dabaut - WaarBenJij.nu Kunstproject .... - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Jana Dabaut - WaarBenJij.nu

Kunstproject ....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jana

08 Januari 2010 | Nepal, Bhaktapur

Hellow,

eerst en vooral wil ik jullie een spetterend nieuwjaar wensen. Ik bedank ook iedereen die in 2009 mijn blogje gevolagd heeft en hoop dat jullie ook in 2010 mijn blog blijven lezen en reacties blijven plaatsen.

Voor oud en nieuw zijn Matthijs en ik naar Kathmandu gegaan. We gingen eerst lekker eten. We starten met een coktailtje met hapjes en dan at ik puree met groentjes en kip. Jullie kunnen niet geloven hoe ik genoten heb van de puree, dit is namelijk van in Belgie geleden dat ik dit nog at. We gingen dan naar een leuke bar met houtvuur. Toevallig waren de mensen die we op kerstdag ontmoet hadden ook in die bar. Het was een gezellige avond en als eerste liedje voor 2010 draaiden ze happy new year. De balonnen werden ook doorprikt want er zat confetti in. Normaal sluit alles in Thamel rond 23 uur maar voor nieuwjaar maakten ze een uitzondering, ze waren open tot 1 uur. Op niewjaarsdag was er terug strike waardoor we 1 dagje langer in Kathmandu moesten blijven. We liepen wat door de straatjes en ik ging ook mijn trekking regelen. Waarover later in deze blog meer.
Op zaterdag keerden we vroeg terug naar Bhaktapur. Ik ging dan eerst naar huis om mijn was te doen. In de namiddag ging ik dan de de tekeningen voor mijn artproject gaan printen en kocht ook nog verf enzo. Op zondag gingen we op bezoek naar de school zaar 3 kinderen van mijn gezin naar school gaan en waar de oudste dochter les geeft. Dit is echt een goede school vergeleken met de school in Thimi waar ik lesgeef. Maar dit was dan ook een prive school. We bezochten ook nog een voorziening in Bhaktapur voor kinderen met duchenne.Deze maken tekeningen die dan verkocht worden en hun ouders maken lampjes, notaboekjes, ... uit handgeschept papier. Deze namiddag ging ik terug winkelen voor mijn kunstproject.

Op maandag en dinsdag ging ik dan gewoon lesgeven op school. De leerlingen van class 4 en 5 leerde ik het liedje if youre happy. Echt leuk ... Maar het allerleukste deze week was mijn kunstproject. HIervoor wil ik jullie eerst en vooral bedanken want zonder jullie financiele steun had ik dit nooit kunnen verwezenlijken. Nen dikke merci want dit was een super afsluiter. Op woensdag starte ik met de LKG, voor hen had ik als thema vissen. Ze mochten schilderen / stempelen met hun vingers en ik had ook wascos voor hen. Op het einde tekenden ze nog vrij en ik maakte ook afdrukken van hun handen. Voor de UKG had ik hetzelfde materiaal maar als thema vlinders en bloemen. In de namiddag was het dan aan class 1 voor hen had ik crepepapier voor de letters van class 1. Eerst deden zij elk een letter met lange stukken papier en dan deden we samen de 1 met kleine bolletjes papier.Dan schilderden zei met penselen de tekeningen van Winnie de pooh. Voor class 2 had ik papier voor de letters en dan schilderen met wattestaafjes voor hun tekeningen met als thema disney. Dit was dag 1. Op sommige momenten had ik wel 4 leerkrachten rond mij. 3 moesten op die moment lesgeven aan een andere klas. Maar ik vond het ook goed dat ze keken zo leren ze wat ze kunnen doen met het materiaal want ik laat nog heel wat achter op school. De leerkrachten kwamen ook vragen om afdrukken te maken van hun handen. 1 leerkracht maakte ook een blaadje met " miss u Jana" superleuk. Op donderdag begon ik met class 3 voor hen had ik voor de letters van class 3 glitterlijn gevonden. En voor de tekeninagen van dieren konden ze wascos, verf en crepepapier gebruiken. Hier viel mij op dat de leerlinagen heel sterk naar elkaar keken en elkaar echt nabootsten. In class 4 en 5 had ik dan voor grote papieren gezorgd. het was de bedoeling dat ze een zelfportret gingen maken. Maar er liep iets mis bij de vertaling van de principal dus tekenden ze allemaal hun huis. Deze klassen hadden alle voorgaande materiaal ter beschikking. Wat natuurlijk even goed is. Ik bleef er bij de leerkrachten op aandringen om zo weinig dinagen tegen de leerlingen te zeggen want ze vertelde de leerlingen wat ze moesten tekenen en wat ze opnieuw moesten doen. Ik vertelde de leerkrachten dat ze het materiaal zeker nog moeten gebruiken. ZO moeten de leerliangen van class 2 tot en met 5 nog hun handafdrukken maken want daar had ik geen tijd meer voor. Maar ik vertelde de leerlingen dat ze het hun leerkrachten moeten helpen herinneren. Ik had op voorhamd gezegd dat ik telkens 1 leerkracht bij mij wilde en ik werd af en toe persoonlijk door de principal begeleid. deze heb ik doorheen de weken niet zoveel gezien als nu op deze 2 dagen. Het was super om de lachende gezichtjes van de kinderen te zien en ook het feit dat de leerkachten zich amuseerden vond ik goed want daarom hoop ik dat ze het in de toekomst zeker nog zullen herhalen. Donderdagavond dan de tekeningen in de LKG nog uitgehangen met behulp van enkele leerkrachten. Maar om 16 uur als de school uit is was het tijd om te stoppen ik had graag nog 1 klas meer gedaan. Deze morgen heb ik dan nog handafdrukken gemaakt van de kindjes van de nursery class, want deze hadden 2 dagen het materiaal gezien en niet echt in de buurt mogen komen. Dan ging ik van klas naar klas om alles uit te hangen, cadeautjes te geven ( voor elke leerling een potlood, gom, kleurdoosje met slijper, ballon en een snoepje) en goodbye te zeggen. Ik had veel leerkrachten om mij te helpen. Vandaag kreeg ik lijm om de tekeninen uit te hangen want op de vuile muren neemt de plakband niet. Voor de kids van de nursery class had ik enkel een ballon en een snoepje omdat ik niet echt met hen gewerkt had. Dan kwamen alle leerlingen nog naar buiten om een foto te maken met hen allen en mij. Dan gaf ik ook nog 6 badmintonsets, 5 springtouzen en een bal. En voor de leerkrachten had ik een zoordenboek gekocht want die moeten ze echt meer gaan gebruiken en ik had tijdens mijn reis in India van een koppel nog balpennen gekregen die ik nu aan de leerkrachten gegevenn heb. De leerkrachten kregen ook een snoepje en waren hier even blij mee dan de kinderen. Ik was nog even bij de principal om de fotos op de schoolcomputer te plaatse en toen ik terug buiten kwam waren de leerkrachten en enkele leerlingen de badmintonsets al aan het uittesten. Ik speelde ook nog even mee.Dan dronk ik samen met de leerkrachten nog een nepali thee met koekjes. Op woensdag hebben we nog teachers picknik waarop we echt mijn afscheid zullen vieren.
Bij deze is mijn vrijwilligerswerk in Bhaktapur afgerond, het heeft mij een raar gevoel want het was toch vertrouwd geworden om elke dag naar Thimi te gaan. Maar op naar de volgende uitdaging. Ik blijf nog een weekje in Bhaktapur bij mijn gastgezin en bezoek nog de laatste dingen. Op zondag 17/01 vertrek ik hier met de eerste bus naar Kathmandu. Daar heb ik om 7 uur mijn bus naar Pokhara. Dit is de eerste dag van mijn 12 dagen durende trekking naar het Annapurna Basecamp. In totaal zal ik zo een 120 km wandelen naar een hoogte van 4217 m. Ik doe de wandelinag alleen, maar heb wel een gids annex drager bij mij.Ik ga ook buite het trekkingsseizoen want nu kan het snachts tot -15 graden zijn. Maar overdag als het zonnetjes schijnt zou het moeten meevallen. Maar ik moet hier dus nog even gaan winkelen achter warme kledij.
Dan heb ik een dag of 3 vrij in Pokhara om mijn visun te verlengen en wat uit te rusten want op 1 februari begin ik dan aan mijn 10 weken vrijwilligerswerk in Pachbaiya .

Ik heb ook wat nieuwe foto's geplaatst. Ik probeer eind volgende week nog een blogje te schrijve voor ik op trekking vertrek.

VOOR DE MENSEN MET BLOK EN EXAMENS SUPER VEEL SUCCES IK DUIM VOOR JULLIE!!!

xxx jana

ps sorry als er veel schrijffouten in deze blog staan maar mijn scherm is hier superwazig ...

  • 15 Januari 2010 - 14:32

    Shana!:

    Hey Jana,

    Ik heb een enkele van je berichten doorgenomen zie. Ook hier gaat het allemaal heel snel, als je druk bezig bent en dan even nadenkt over wat je allemaal hebt gedaan... Als ik dat zo lees kan ik alleen maar hopen dat ik in de toekomst ook een soortgelijke reis kan maken! Ik ben blij dat het daar goed gaat en wens je heel veel sterkte bij de trekking !!

    Vele groetjes,
    Shana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Bhaktapur

Mijn Nepalees avontuur

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2010

Afscheid nemen ....

09 Mei 2010

Tashi Delek

23 April 2010

Happy new year 2067!!

11 April 2010

Een superweek ...

31 Maart 2010

een bewogen week ...
Jana

Actief sinds 08 Sept. 2009
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 26876

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2009 - 07 Mei 2010

Mijn Nepalees avontuur

Landen bezocht: