strike strike strike ... - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Jana Dabaut - WaarBenJij.nu strike strike strike ... - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Jana Dabaut - WaarBenJij.nu

strike strike strike ...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jana

28 December 2009 | Nepal, Bhaktapur

Hellow,

eerst en vooral ik hoop dat jullie fijne kerstdagen gehad hebben...

Vorige week zaterdag ging ik naar de monkeytempel. Ik wandelde daar naartoe vanuit Kathmandu. Het was leuk om er naartoe te wandelen. De stoepa op zich was niet zo bijzonder vond ik. Maar dit kwam waarschijnlijk omdat alles vanaf de ogen in de steigers stond en ik dit net het mooiste van de stupa vind. Maar er stond een kleiner stupa achter die ik veel mooier vond en waar er ook meer aapjes rond zaten. Het was er ook superrustig in het achterste deel omdat de meeste toeristen enkel bij het eerste deel komen.

Van zondag tot dinsdag was het dan strike. Alles was echt gesloten in Bhaktapur. De winkeltjes aan het begin van mijn straat waren half open. Op zondag bleef ik thuis om mijn was te doen en te lezen. Op maandag en dinsdag ging ik spelen in Swarga. Daar wonen de kindjes dus dit was wel open. ( ik kon niet naar thimi want er reden geen bussen, maar de scholen waren ook gesloten). Op maandag gingen we spelen bij de tempel en op dinsdag versierden we rugzakjes die andere vrijwilligers meehadden. We versierden deze met textielstiften en textielver. Echt super om zo met de kindjes te kunnen spelen en ze wat extra aandacht te kunnen geven.

Woensdag was een normale dag op de mr school. Donderdag was dan mijn laatste dag op de mr school. De principal wou het eerst niet geloven. Na mijn vrijwilligerswerk in Pachaibaya was ik nog een aantal weken in Nepal dus ik kon nog terug komen. Toch even voet bij stuk gehouden dat het mijn laatste dag was. Ik kreeg wel een supermooie afscheidsceremonie. Eerst kreeg ik een tika, bloemenkrans en een bloemetje. Daarna een afscheidswoordje van de principal en een afscheidsliedje van de kids. Daarne kreeg ik nog een Kumari uit papiermache en handgeschilderd ( typisch voor Thimi). Dan kon ik mijn cadeautjes voor school uitdelen. Met de centjes die ik van jullie meekreeg kocht ik een casettespeler ( want een casette / cdspeler is hier onvindbaar en het meeste gebeurt hier nog met casettes), 2 casettes met dansmuziek, 2 3D puzzels, een zak snoep, een cd met alle fotos die ik genomen heb erop (deze kunnen ze via hun dvdspeler en tv bekijken), stiften en wascos. Voor elke leerling kocht ik nog een sleutelhanger. Ze waren echt supergelukkig hiermee, iets echt voor henzelf.

Op kerstdag ging ik naar Kathmandu met Mathijs ( andere vrijwilliger) en NIemke ( een vriendin van Mathijs). We zagen versierde bomen, personen verkleed in kerstman, ... Maar ik had niet echt een kerstgevoel, daarvoor is het hier veel te warm en ben ik te ver weg van mijn familie. We gingen gezellig taart eten en coktails drinken.

In het weekend dan gingen Mathijs en ik naar Dhulikhel. We maakten er eens superwandeling van Dhulikhel over Namaboudha naar Panouti. Al onze zintuigen werden geprikkeld. We wandelden door kleine dorpjes, door bosssen, door rijstvelden, zagen de mensen werken op het land, we roken de mest, hoorden de vogeltjes fluiten, hoorden de mensen spreken en zeiden tegen elke voorbijhanger namaste, we voelden het stof, .... Tijdens de wandeling kwamen we ook geen enkele andere tourist tegen wat het echt super maakte. We wisten ook niet precies wat we van Namaboudha moesten verwachten. Het bleek een stupa met monastry te zijn. Met echt superveel gebedsvlaggetjes, een supermooi uitzicht, plaatselijke bevolking die we wiekjes zagen maken, hippe tieners die komen bidden, ... Daarna gingen we heel lokaal iets eten. Ik at de beste momo's tot nu toe. ze maakten ook alles vers klaar en dat proef je toch echt. Dit was echt mijn mooiste wandeling tot nu toe.

Vandaag op school even mijn kunstproject doorgenomen met de principal. Ik krijg voor elke klas 2 uur. Ik bedacht voor elke klas een thema zoals, onderwaterwereld, dierentuin, bloemen en vogels, zelfportret, disney, winey the pooh, .. In elke klas zal ik werken met verf, stempelen met wattestaafjes, hun vingers, ... wasco's, stickers, ... En dan ga ik dit ophangen in hun klas want die zijn nu echt superkaal. Ik koop van jullie sponsergeld alle knutselgerief en wil dan voor elk kind nog een gom kopen want nu hebben ze 1 gom per klas dus je hoort dan ook constant "eraeser please". Ik wil voor hen ook een gewoon schrijfpotlood kopen want ik stond vorige week in de klas en had niet voor elke leerling een potlood. En dan wil ik nog voor elke leerling een doosje kleurpotloden kopen. Ik probeer dit alles in superkleine shopjes te kopen. Waardoor ik misschien net iets meer betaal dan in de supermarkt maar er wel de plaatselijke bevolking mee steun. Dus ik kan nu weer op shoptocht met dank aan jullie centen. Het is echt superraar dat volgende week al mijn laatste lesweek is. De tijd vliegt hier echt.
Vandaag werd mijn hele structuur even door elkaar gehaald. Plots moest ik UKG 2 uur lesgeven. Stel je voor 12 kids van 6 jaar die bijna geen engels verstaan en ik die bijna geen Nepalees praat. Eerst wat geoefend op my name is ... I am ... years old , I live in ... Dan adhv een ring die ze doorgaven het alfabet opgezegd, dan geteld ook adhv de ring doorgeven. Dan dieren gezegd en kleuren benoemd. Daarna mochten ze van mij wat vrij spelen. Ik had enkel 1 ring en 1 frisbee. Maar het was wel fijn om hen even te kunnen laten spelen. Daarom denk ik dat ik met jullie sponsergeld voor de school ook nog een bal en wat klein spelmateriaal zal aankopen want op school hebben ze echt niets.

Ik wil jullie alvast een superfijn oudejaar wensen en een spetterend 2010 waarin al jullie dromen verwezenlijkt mogen worden.


Dikke kuss Jana

ps ik weet dat jullie wachten op foto's maar dat gaat echt supertraag om fotos op te loaden en ik heb er nu de tijd even niet voor. Dus nog even geduld ....

  • 28 December 2009 - 19:28

    Nancy:

    Hallo Jana

    Wat leuk om te lezen,dat je het zo goed hebt in Nepal.
    Bij ons is het koud en heeft het al een heel pak gesneeuwd.
    Ik wens je een fijne Kerst en vooral een spetterend 2010.

  • 28 December 2009 - 20:12

    Herman Debaere.:

    Ik heb een paar van Uw verslagen gelezen en ik vind het een ongeloofelijk avontuur om dit te doen.Ik wens U het allerbeste. Groetjes.
    Ge kent mij niet maar Uw pa is onze postbode.

  • 01 Januari 2010 - 16:50

    Linda:

    Hey Jana,
    Wow wat een verhalen; ik wil zo weer terug! En die wandeling Dhulikhel-Namobouddha-Panauti is mooi hè?!
    Groetjes Linda

  • 02 Januari 2010 - 10:31

    Lies:

    Heej Jana!

    Ik wens je ook een gelukkig nieuwjaar! (geen idee hoe dat in 't Nepalees klinkt, maar dat kan jij misschien vertellen?)
    Ik vind het nog steeds erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. 't Klinkt zo mooi, zo'n machtige ervaring!!!
    Blijven genieten en koop maar veel potloden en zo! :)
    zoen, lie(f)s*

  • 03 Januari 2010 - 08:15

    Katrien:

    een klein beetje te laat , maar een heeeeeel gelukkig nieuwjaar toegewenst !
    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Bhaktapur

Mijn Nepalees avontuur

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2010

Afscheid nemen ....

09 Mei 2010

Tashi Delek

23 April 2010

Happy new year 2067!!

11 April 2010

Een superweek ...

31 Maart 2010

een bewogen week ...
Jana

Actief sinds 08 Sept. 2009
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 26877

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2009 - 07 Mei 2010

Mijn Nepalees avontuur

Landen bezocht: